Tuesday, January 10, 2012

BETUL TAK TIPU.......part 1




     Pagi masih awal benar masa aku turun dari rumah untuk kesekolah yang letaknya kira-kira 2 km dari rumah aku. Aku mengayuh basikal dengan agak perlahan memandangkan waktu yang masih terlalu awal untuk aku sampai ke sekolah. Sedang aku mengelamun sambil mengayuh basikal tiba-tiba telinga aku menangkap satu bunyi yang aku kira agak mengejutkan atau dalam bahasa yang lebih mudah agak menakutkan aku ditambah pula dengan keadaan aku yang sendirian mengayuh tanpa di temani oleh sapa-sapa. 
Aku memperlahankan kayuhan aku sambil-sambil tu aku melebarkan struktur telinga menjadi agak lebar. Tapi sayangnya aku dah tak dengar apa-apa yang agak mencurigakan lantas aku kembali mengayuh basikal aku sambil menyanyi-nyanyi sendirian. 
Belum pun beberapa langkah kayuhan aku, telinga aku menangkap lagi bunyi yang mencurigakan itu. Aku membehentikan basikal lalu aku turun  dari basikal untuk mencari bunyi itu yang aku agak ianya suara manusia.
 Manalah tahu kot-kot ada orang yang telah melakukan perkara yang tak sepatutnya. Aku masuk ke dalam semak dan mencari-cari suara itu. Semakin aku hampir semakin jelas kedengaran suara manusia yang meminta pertolongan. 
Aku berjalan lagi sambil mencari-cari suara itu. Rasanya dah semakin jauh aku berjalan tapi suara tu langsung aku tak jumpa. Entah-entah......eee...takut pulak aku bila membayangkan sesuatu yang tak masuk diakal ni. 
Aku mengambil keputusan untuk blah aje dari situ. Sebaik saja aku berpaling, hampir saja aku menjerit. Macamana aku tak menjerit tiba-tiba aje aku ternampak satu susuk tubuh yang berkelubung kain hitam atau mungkin jubah sedang tersandar di sebatang pokok sambil mengerang kesakitan. 
Aku berfikir sendiri samada aku harus menolongnya atau sekadar menjadi pemerhati saja. “Toolloooong.....toollooong.......saya.” bila dengar suaranya yang agak sayu dan merayu-rayu rasa tak sampai hati pulak. Aku berjalan menghampirinya dengan langkah yang agak perlahan. Aku lihat sebatang anak panah menembusi pangkal bahunya dan sebatang lagi menembusi perutnya. 
Kalau mengikut pengalaman akulah dengan keadaan yang macam ni rasanya orang yang berjubah hitam ni takkan bertahan lebih lama atau dalam bahasa kasarnya mati tapi ajal mautkan ditangan Allah jadi buat apalah aku pulak yang sibuk-sibuk nak tentukan apa yang berlaku.

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...