Friday, January 20, 2012

BUKAN 7 PERHENTIAN.....part 1


   
Kerja memandu teksi macam aku ni begitu memenatkan tambahan pulak kalau penumpang takde bertambahlah penat tapi yang paling penat sekali adalah bahagian  poket aku. Mana nak bayar bil, mana nak simpan, mana nak makan. Semuanya nak kena fikir. 

Tapi takpelah penat pun penatlah janji aku buat kerja yang halal. Suatu hari masa aku sedang berehat kat tepi teksi aku, datang sorang gadis yang bertudung, manis sekali katanya nak sewa teksi aku. 
Aku pun apalagi bagai orang yang mengantuk di sorongkan bantal. Aku pun bersetuju tanpa bertanyakan destinasi gadis tu. Aku mengangkat begnya. 
Semuanya ada 3 buah beg, besarnya mengalahkan orang baru balik dari mekah. Mungkin juga budak ni baru balik jalan jauh agaknya.
    
Masuk aje dalam teksi, gadis tu bercakap banyak pun cuma sekali sekala aku nampak gadis tu asyik tersengih aje macam kerang busuk dah. Aku ingatkan gadis ni tak betul tapi rupanya tengah sibuk main sms. Apalah nak jadi orang sekarang ni. 

Kalau zaman aku dulu suka sorang-sorang macam ni dah lama dah jadi penghuni tetap Tanjung Rambutan. Jam dekat dashboard dah menunjukkan ke angka 10.30 malam. Mata aku rasa begitu berat sekali. Ada penumpang pun berat mulut. 

Kalau tak hilanglah sikit rasa mengantuk aku. Nampak gayanya terpaksalah aku yang memulakan bicara bagi menghilangkan rasa mengantuk aku yang semakin bermaharajalela.

“Cik ni nak kemana sebenarnya.” Tanya aku memecahkan kesunyian. Sesekali aku meraup muka aku.
“Oh!ya, saya lupa nak bagitau, saya sebenarnya nak balik ke Kemaman, boleh tak? Gadis tu mengensot kedepan dan cepat-cepat menyimpan telefon bimbitnya kedalam beg tangannya.
“Kemaman? Laa....kenapa tak cakap jauh tu, saya tak bawa teksi sampai kesana setakat sini-sini aje.” 
Aduh...masalah betullah minah ni, masa naik tadi takde pulak dicakapnya nak pergi ke Kemaman. Silap aku juga yang tak tanya kat mana nak pergi. Tulah excited sangat ada penumpang masalah betullah dahlah hari dah lewat sangat. 
Aku mengaru-garu kepala aku yang sedikit gatal akibat lupa nak pakai shampoo pagi tadi.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...