Tuesday, January 10, 2012

BETUL TAK TIPU.....Part 2...



 “Apa yang saya boleh buat ni? Rasanya itu soalan yang bodoh. Ingatkan orang berjubah tu akan tengking aku tapi sebaliknya pulak orang tu membuka jubahnya dan mempamerkan wajah yang sungguh tampan sekali rasanya ada iras-iras Jonny Deep. 
aku terpaku seketika. Diri aku rasa berada di awang-awangan sebelum aku dikejutkan dengan suara teriakkan dekat betul dengan telinga aku. Rasa pekak sekejab telinga aku. Mata aku pun rasa berpinar akibat dari jeritan yang agak membingitkan ini. 
Cheh! Harap muka aje lawa tapi budi bahasa kurang. Dahlah nak minta aku tolong main jerit-jerit pulak nasib baiklah aku ni seorang masyarakat yang begitu prihatin terhadap masalah-masalah yang macam ni kalau tak jangan haraplah aku nak tolong.  
Aku menaikkan kening aku, untuk bertanya rasanya aku dah malas. “Tolong...cabutkan anak panah ni. Saya dah tak tahan lagi.” Gila apa agaknya. Ingat senang ke nak cabut, silap-silap bersembur darah macamana. Nanti kalau dia ni mati sebabkan darah tak cukup macamana. Nanti aku jugak yang disabitkan dengan tuduhan membunuh. Tak mahulah aku. Aku masih berfikir.
“Takpe bila awak dah cabut anak panah tu awak taburkan serbuk ni atas luka saya.” Aiik! Macam tahu aje apa yang fikir. Heran ni. 
Macam magik pulak rasanya. Orang berjubah itu menghulurkan satu botol yang mengandungi serbuk yang berwarna keperakkan dan tangan aku pantas aje mencapai botol tu tanpa bertanya apa-apa lagi. 
Tangan aku agak mengigil bila nak mencabut anak panah yang melekat pada kulit orang berjubah itu. Dengan lafaz Bismillah aku menarik anak panah tu dengan sekali tarik aje. Kelihatan darah merah mengalir dengan agak laju dan dengan tangan yang terketar aku cepat-cepat membuka tudung yang menutup botol kecik tu lantas aku menabur sedikit serbuk itu. Selepas itu aku membalut luka tu dengan sapu tangan good morning yang biasa aku bawa ke sekolah. 
Walaupun baunya agak masam sedikit tapi okeylah tambah-tambah dalam keadaan darurat macam ni. Rasanya boleh di maafkan.  Aku memandang sekilas kearah orang yang berjubah itu. Aku nampak peluh membasahi hampir seluruh mukanya. Orang berjubah itu kemudiannya membuang kayu yang digigitnya. 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...