Tuesday, January 10, 2012

BETUL TAK TIPU...Part 8...


“Betul ke apa yang awak cakap ni? Tanya Cikgu Ramlah sambil membetulkan kacamatanya yang agak tebal macam buntut kuali.
“Betul cikgu saya tak tipu.” Aku mengesat mulut aku yang dibasahi air liur masa aku bercerita tadi. Aku nampak cikgu Ramlah mengeleng-gelengkan kepalanya dan memandang kearah aku. 
Semua pelajar yang ada dalam kelas aku ketawa terbahak-bahak. Arianti, yang duduk di sebelah aku hampir pengsan menahan ketawanya. Aku hanya memandang dengan muka yang agak mual. 
Aku pulak sempat memandang pada Razak yang menekan-nekan perutnya yang sedikit buncit itu sambil melelehkan air mata dan air liur. Takpe..takpe...ketawalah. eeeii...rasanya nak sumbat aje botol minuman dalam mulut besar Shanti tu.
“Okey dah...dah....semua pelajar diam dan awak, Intan, Cikgu nak awak bawa kerusi pergi duduk tepi kelas sampai habis waktu saya. Berdiri atas kerusi. Faham!
“Tapi cikgu. Saya cakap betul cikgu saya tak tipu.” Aku masih lagi membela diri aku yang memang dah salah sebab tak siapkan kerja sekolah yang diberikan.
“Dahlah awak tak buat kerja sekolah, masuk lewat masa saya lepas tu awak boleh buat cerita yang bukan-bukan, awak ingat saya ni bodoh ke nak percaya dengan cakap awak tu. Awak ingat saya tak tahu ke yang awak tu asyik baca buku Harry Potter masa saya sedang mengajar kat depan. 
Awak ingat saya tak tahu ke kegiatan awak. Semuanya saya tahu. Saya ingatkan kalau awak buat cerita macam ni lagi baik awak tak payah sekolah lebih baik awak jadi penulis dengan idea merapu awak yang bukan-bukan tu. Hah! Hari tu dalam kelas Cikgu Shafie awak menjerit kononnya ada orang nak bunuh awak. Hei! Tolonglah.... saya takde masa nak layan awak dan dah jangan cakap banyak awak bawa kerusi pergi duduk kat luar sebelum saya tambah lagi hukuman dan denda untuk awak. 
Pastikan sebelum keluar awak ambil kerja sekolah yang awak tak siap semalam dan siapkan sambil berdiri atas kerusi. FAHAM!”  Cikgu Ramlah menjegilkan matanya yang sememangnya dah terjegil. Dengan langkah malas aku mengheret kerusi menuju ke tepi koridor kelas aku. 
Aku menghentak kerusi dan kaki aku pada lantai. Aku sempat jugak menjeling kedalam kelas dan telinga aku masih lagi dapat menangkap suara-suara sumbang yang sedang mentertawakan aku. Hampeh betullah. 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...