Thursday, November 22, 2012

PENUNGGU RUMAH TUA..Part 6


“Kau jangan nak mengada-ngada mak aku tu bersih  lagi suci dia takde main-main simpan-simpan makhluk asing simpan duit kat bank tu adalah, sekali aku lesing baru kau tau.” 

Mat nampaknya marah dengan kata-kata aku yelah sape tak marah bila dengar orang kutuk mak sendirikan, aku pun marah.

 “Rileks aku gurau aje tadi eh! Dahlah aku dah ngantuk sangat aku nak tidurlah.” Aku bangun untuk ke dapur menghantar cawan yang kotor tiba-tiba langkah aku terhenti ada bayang sesuatu yang melintas di hadapan aku, aku terkesima sebentar barulah aku tahu apa yang sebenarnya berlaku di dalam rumah ni, chewah hebat jugak deria rasa aku yang ke-6 ni, tak sangka rupanya dukun Seman dah tipu duit aku dan tipu Mat katanya semua hantu dia dah halau dan lari habis yang melintas kat depan aku ni apa dia, ini tak boleh jadi.

“Ooiii... apa yang kau menungkan kat situ hah, aku nak tutup lampu ni dah ngantuk sangat rasanya.”

“Yelah...yelah aku datang ni.”

“Huarghhh...”Mat menguap sambil mulutnya dihalakan kearah aku, Ya! Allah baunya mengalahkan bangkai dah berapa tahun tak gosok gigi agaknya. Aku baru aje nak melelapkan mata aku tiba-tiba aku terdengar sesuatu di dapur, bunyi pinggan mangkuk berlaga sesama sendiri tak habis dengan itu aku terdengar pulak cawan jatuh habis berkecai kaca atas lantai kayu rumah Mat. 

Aku cepat-cepat bangun sambil menyandarkan diri aku dekat dinding untuk mendengar lagi apa yang akan berlaku nanti, Mat pulak masa tu dah tahap cipan yang hampir mati lemas ketakutan yang menguasai diri Mat menyebabkan Mat duduk hampir dengan aku.

“Hei!...kau jauh sikit dari aku boleh tak? Rimas tau.”Aku menolak tubuh Mat agar jauh dari aku.

“Aku takutlah Mail, kau sendiri dengarkan apa yang aku dengar,” Terketar-ketar suara Mat masa tu aku rasa macam nak ketawa pun ada,buat apa nak takut inikan rumah sendiri entahlah aku pun tak faham dengan budak ni sekor.
“Alah aku pun dengar.” 

Aku mengeliat sambil melakukan sedikit senaman untuk menghilangkan rasa mengantuk yang masih bertandang

“Dah tu apa yang harus kita buat, nak panggil semula ke dukun Seman tu, lagipun kalau panggil lagi aku dah takde duit nak bagi kat tok dukun takkan nak pinjam lagi dengan kau duit yang aku pinjam ni belum tentu aku bayar lagi.” Mat memicit kepalanya yang dah semakin pening dengan keadaan yang sedang berlaku ni.

“Aku rasa tak payahlah, membazir aje lagipun aku sendiri yang akan tangkap hantu tu.” Chewah berlagaklah pulak aku ni.

“Kau nak tangkap hantu tu biar betul, hantu tu Mail, kau jangan main-main.” Mat seolah-olah tak percaya dengan apa yang aku katakan. Tercengang aje tengok aku.

“Sapa kata aku main-main, ini Maillah anak pak Mat Tempe masyhur satu kampung ayah aku jual tempe.”

“Laaa....apa kena mengena pulak dengan tempe, sekarang nikan kita tengah bincang pasal macamana nak tangkap hantu bukan macamana nak buat tempe. Apalah kau ni seriuslah sikit.” Mat ternyata marah dengan apa yang aku katakan.

“Oooiii.....bodoh, bahlul, badigol dan seangkatan dengannya untuk pengetahuan kau rumah kau ni bukannya ada hantu atau penunggu tapi tikus dan kawan-kawannya, itulah rumah tak pernah nak berkemas bersepah sana sini macamana tikus tak membiak silap haribulan bapak ular pun ada agaknya dok berlingkar dalam rumah ni, itulah suruh pergi sekolah belajar sivik macamana nak jaga kebersihan taknak pergi sekarang bodoh bertingkat-tingkat. 

Aku nak masuk tidur malas nak layan orang yang malas macam kau ni.” Lantas aku bangun meninggalkan Mat yang masih termangu di situ menuju ke ruang hadapan untuk sambung balik saki baki rasa mengantuk yang masih lagi hadir dalam diri aku.

“He..he..he.. ye ke ? Aaaaa..ku tak tahu pulak rumah aku ni ada tikus, hmm....esok kau tolong aku kemas rumah aku ye Mail.” Mat tersengih-sengih sambil menagih simpati dari aku walaupun masih marah dengan kata-kata yang aku lemparkan padanya tadi.
    

1 comment:

  1. Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIREN dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIREN di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIREN saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIREN karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI.... KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












    Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIREN dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIREN di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIREN saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIREN karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI.... KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...