Saturday, October 22, 2011

AKU BUKAN PEMBUNUH...Siri 2...


Keesokan harinya aku pergi kerumah Zali, my best friend itupun masa susah ni aje masa lain aku tak ingat pada orang yang bernama Zali ni.jangan marah aaa....sampai kat rumah Zali, aiseymen...Zali pulak takde baru teringat Zali pergi kerja, macam orang bodohlah pulak aku tunggu Zali kat pintu pangkin bawah rumah dia. Aku pulak rasa-rasanya dah tak pergi kerja kot lagipun kerja menoreh getah macam aku ni apalah sangat takde orang nak marah Cuma duit ajelah yang kantoi sikit. Terperanjat Zali tengok aku sedang tidur bawah rumah dia siap dengan beg besar lagi.

“assalamualaikum.....Din, ni apahal tidur kat rumah aku ni, kau lari dari rumah ke? Selama ni kau tak pernah pun datang rumah adakah aku ni bermimpi atau kau yang dah tak betul. Tanya Zali dengan selamber sambil meletakkan bekas air yang di bawa menoreh.

“Waalaikumussalam..Zali aku bukan lari dari rumah saja je nak bercuti kat rumah kau takkan tak boleh kot. Lagipun kitakan kawan.” Aku sedikit mengampu, yelah bukannya apa nak minta tolong kenalah buat baik sikit.Aku tengok Zali diam aje, macamana nak beritahu hajat aku ni hah.

“Bercuti kepala hotak kau, begitu punya banyak tempat menarik kat Malaysia ni rumah buruk aku yang jadi pilihan hati kau tak logik dan tak masuk akal langsung atau kau ada sembunyi apa-apa dari aku tak ?” Kemudian Zali bergegas naik keatas rumah meninggalkan aku yang masih terpinga-pinga aku tak tunggu Zali jemput aku lantas aku pun bergegas sama mengikut belakang Zali.

“Li.... boleh tak kalau aku nak tumpang semalam dua kat rumah kau, “ aku bersuara setelah sekian lama menunggu kot-kot Zali pelawa aku tapi haram.....

“Nak tumpang rumah aku nak buat apa, apa kau dah takde rumah ke, gila apa kau ni ada rumah tapi nak tumpang rumah aku.” Aduh!!! Toing kena sebijik atas kepala aku, macamana yek.

“Bukan takde rumah tapi aku suruh orang baiki rumah aku tu yang aku nak menumpang kat rumah barang sehari dua.Bolehlah Zali kesian kat aku.” Aku masih lagi berdalih untuk menarik perhatian Zali

“Aik!!!.. orang miskin macam kau ni pun ada duit ke baiki rumah, nak makan pun selalu miss ada hati nak baiki rumah tak payah lah kau nak kelentong akulah.”selamber aje si Zali ni hina aku, nasib baik aku tengah susah kalau tak dah lama Zali ni kena tendang dek aku ni.

“Kau dah hina aku ni, kau nak bagi aku tumpang ke tak?” nada suara aku pun dah lain macam ni, ni yang aku hangin satu badan ni.

“Alah kau ni gurau sikit pun tak boleh, yelah,yelah duduklah seberapa lama kau nak duduk, rumah aku ni pun bukannya ada orang pun, tapi janganlah pulak menumpang terus.”

“Terima kasihlah Zali, kaulah sahabat aku dunia akhirat.”Aduh gembira betul hati aku rasanya dah selesai satu masalah yang menimpa kepala hotak aku.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...