Friday, October 15, 2010

MEMORI INDAH INI.....(4)


"Yes!!!....siap jugak kerja sekolah aku...." penat giler nak siap kerja sekolah ni.....ingat senang ke nak buat....mau pecah kepala aku di buatnya.....tapi janganlah pecah lagi. aku masih nak guna kepala ni untuk berfikir...hehehhe
aku memerhati siling....nampak cicak yang sedang berkejaran....mesti 'pakwe' n 'makwe' lah tu...hahahha...apap lah aku ni kan..pergi skodeng cicak plok....
tengah syok-syok tengok cicak..aku terdengar bunyi bising kat luar...'sapa erk'.....aku bangun terus menjenguk kepala dari balik pintu bilik.....'eh! ayah? nape plok tu' hairan betol aku tengok keadaan ayah yang tiba-tiba saja balik dengan berpapah segala....
"tima kasih ye Razak, Ali, Mubin, tolong bawak kan pakcik kau ni.." emak teresak-esak sambil membetolkan tudung kepalanya...
"takpe lah makcik...memang dah tanggungjawab kami. masa susah macam ni lah kita saling bantu- membantu....takpe lah makcik kami minta diri dulu. ada masa nanti kami datang lagi....."
"yelah"
"assalamualaikum....
"waalaikumusalam...."
aku meluru ke depan ntuk melihat keadaan ayah aku....nape plok boleh jadi macam ni...ayah aku tengok langsung tak bermaya. mata plok asyik tertutup je...nak kata tidur tak mungkin jugak.....
"mak...nape ayah ni" tak sabar aku bertanya pada mak yang kebetulan lalu di tepi aku sambil membawa segelas air untuk ayah...
"ayah kau tersampuk kat hutan tadi....tu yang kawan-kawan ayah bawak ayah keluar dari hutan ni."
"tersampuk?....aku mengaru-garu kepala...
"ayah tersampuk cakap sapa mak? aku bertanya lagi...dan hasilnya kepala aku di tonyoh oleh mak aku beberapa kali....aku mengosok kepala aku...apalah mak ni...tanya pun marah....
"kau jaga ayah...mak nak pergi rumah pak Hitam jap..nak suruh tengok-tengok kan ayah kau ni....."
"nape tak bawak pergi hospital je mak...jumpa Pak Hitam nak buat apa?
"kau ni Mira..kalau tak tahu apa-apa jangan sibuk nak menyampuk boleh tak...kan tak pasal-pasal kau plok yang aku hempuk kan..." mak berlalu dengan muncung yang boleh di ikat dengan reben.....tak faham aku...ayah sakit macam ni pun sibuk nak jumpa tok bomoh.....orang kampung memang macam tu.....eh! aku pun orang kampung jugak ni...hehehhe...apa lah....aku renung ayah....sesekali terdengar erengan panjang dari ayah...aku tak tahu apa sebenarnya yang berlaku....takpe nanti aku cari kamus....kamus segera aku cari......tapi tak jumpa pun.....aku berfikir lagi....tersampuk means....?
haaaaaaa......baru aku tau dan baru aku teringat...tersampuk hantu?
bermakna ayah aku tersampuk hantu dalam hutan.....eeeeiiiii...biar betol ni.....jadi bermakna...dekat ayah ni ada hantu lah? Oh! tidaaaaaakkkkk.......

2 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...