Monday, October 24, 2011

AKU BUKAN PEMBUNUH...Siri 4


“Cakap cepat apa yang kau dah buat hah!!” Tiba-tiba Zali mencekak leher aku agar aku memberitahu apa yang telah aku lakukan. Tak sanggup rasanya bila aku diperlakukan sebegini rupa.

“aku dah bunuh......

“Apa kau dah bunuh orang. Tak sangka kau sanggup buat perkara terkutuk tu, aku tak nak bersubahat dengan kau lebih baik kau blah dari rumah aku sekarang jugak.” Apalah tak sempat aku cakap lagi si Zali ni dah menyampuk, geram betullah aku.

“Aku bukan bunuh oranglah,”Aku mengeluh sedikit bila mengenangkan sikap Zali pada aku.

“Habis tu apa yang kau dah bunuh.” Tanya Zali dengan muka yang penuh suspen

“Aku bunuh katak, aku geli bila tiap kali aku basuh pinggan, makan, kadang-kadang tu sampai kat tempat tidur pun katak-katak tu merayap naik aku geli sangat-sangat sebab tulah hari tu aku naik marah kemudian aku pukul katak-katak tu dengan kayu, banyak sangat yang mati, mayatnya aku tanam bawah rumah aku sebab aku takut kalau ada sapa-sapa yang jumpa, aku takut kena tangkap polis kau sendiri tahukan sekarang ni banyak sangat kes bunuh,aku taknak masuk penjara, aku masih lagi nak menoreh kat kebun getah arwah ayah dan mak aku tu. Tu yang aku sembunyi kat rumah kau ni.” Aku bercerita pada Zali untuk meraih simpati darinya.

“Oooo macam tu ceritanya, baiklah sebelum aku humban kau keluar lebih baik kau keluar sendiri sebab aku tak punya kawan yang bodoh lagi bangang macam kau.” Sikit punya kuat daa.. suara Zali marah pada aku.

“Kenapa kau buat aku macam ni Zali, aku....”

“ Tak payah beraku-aku, macamana aku tak tahu kau sekolah sampai tahap mana tapi melihat pada ketololan kau ni aku yakin mesti kau tak pernah masuk sekolah, hei! Bodoh bunuh katak mana masuk penjara polis pun tak hingin nak bicara kes kau yang bodoh tahap cipan ni faham.” Satu tendangan gelombang kame hame ha kena pada aku, mata aku rasa berpinar-pinar. Terhuyung-hayang aku mencari tempat untuk berpaut.

“Dengar sini sebelum aku amuk seluruh kampung ni lebih baik kau blah, aku tak nak tengok muka kau sampai bila-bila. Blah sekarang jugak.” Pantas saja Zali menghumban beg pakaian aku ketanah dan aku dengan muka yang amat malu sangat-sangat terus menghilangkan diri aku dengan menggunakan hikmat seribu bayang.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...